مقایسه‌ی دو نسل از نوت‌های سامسونگ : Galaxy Note 4 در برابر Galaxy Note 3

Galaxy Note 3 سامسونگ یکی از بهترین اسمارت‌فون‌های سال گذشته بود و باید اذعان داشت که این تلفن در سال 2014 نیز جایگاه خاص خود را دارد. اما کمپانی سامسونگ پس از یک سال به ارائه‌ی یک محصول بهتر، سریع‌تر و قدرتمندتر در این رده از تلفن‌های خود اقدام کرده است. Galaxy Note 4 از هر لحاظ به خوبی مدل گذشته می‌باشد و در برخی از بخش‌ها از جمله ابعاد بهتر عمل کرده است. سامسونگ باید محصولی ارائه می‌کرد که مطمئن باشد لقب پادشاه فبلت‌ها هنوز متعلق به آن است. مقایسه‌ی این دستگاه جدید با مدل گذشته می‌تواند اطلاعات مفیدی راجع به گلکسی نوت 4 را در اختیارمان قرار دهد، از این رو در ادامه‌ی این مطلب به مقایسه‌ی دو فبلت کمپانی سامسونگ پرداختیم.

مقایسه گلکسی نوت 4 و گلکسی نوت 3

طراحی

گلکسی نوت 4 نشان‌دهنده‌ی یک طراحی ظریف و ماهرانه است، اما نمی‌توان خوبی‌های طراحی گلگسی نوت 3 سامسونگ را هم نادیده گرفت. برای مثال، دستگاه قدیمی از جنبه‌ی زیبایی خوشایند‌تر به نظر می‌رسد. پانل جلوی آن به جای یک نمای خسته‌کننده و مسطح، اسپرت‌تر و فعال‌تر نمایش داده می‌شود و فریم آلومینیومی آن اینگونه نیست که گویی توسط پلاستیک نگه داشته شده، بلکه طراحی حک شده‌ای را به نمایش می‌گذارد. بافت چرم مصنوعی پانل پشت آن در گلکسی نوت 4 هم دیده می‌شود، اگرچه اکنون این بافت شیک‌تر بوده و از تودوزی‌های مصنوعی هم در آن صرف‌نظر شده است.

جایگاه کلیدها بر روی این دو دستگاه یکسان است. در هر دو، کلید پاور در سمت راست و کلیدهای ولوم در سمت چپ یافت می‌شوند. کلید هوم در مرکز قاب پایین دستگاه‌ها واقع شده، اگرچه کلید هوم نوت 4 دارای سنسور اثرانگشت نیز در خود می‌باشد. در سمت چپ کلید هوم، کلید مولتی‌تسکینگ و در سمت راست آن کلید خازنی بک قرار دارند. در قسمت پایین سمت راست هم می‌توانید اسلات قلم S Pen را ببینید.

این قلم حدود 99 درصد در هر دو دستگاه یکسان است و تنها تفاوت‌های جزئی در آنها وجود دارد. قابل توجه‌ترینشان این است که قلم گلکسی نوت 4 به طور زیادی راحت‌تر از جایگاه خود بیرون می‌آید و به سادگی نیز در آن قرار می‌گیرد. بیرون آوردن قلم گلکسی نوت 3 نیازمند اندکی تقلای بیشتر می‌باشد.

Samsung Galaxy Note 4 vs Samsung Galaxy Note 3

حمل کدام فبلت ساده‌تر است؟ به سختی می‌توان جواب درستی به این سوال داد. نوت 4 دستگاه بلندتر (2.28 میلی‌متر)، اندکی ضخیم‌تر (0.2 میلی‌متر) و سنگین‌تر (8 گرم) این مقایسه به شمار می‌رود، اما 0.76 میلی‌متر کم‌عرض‌تر از مدل سال گذشته طراحی شده است. این تفاوت جزئی اختلاف زیادی در قابلیت حمل یا ارگونومیک این دو دستگاه ایجاد نمی‌نماید و یکسانی مواد سازنده نیز به شباهت حس هر دو در دست کمک می‌کند: بزرگ، محکم و مستطیلی.

مقایسه ابعاد Galaxy Note 4 و Galaxy Note 3

 

صفحه‌نمایش

قرار دادن نمایشگر 5.7 اینچی و 1080 پیکسلی Super AMOLED گلکسی نوت 3 در کنار صفحه‌نمایش جدید نوت 4، میزان پیشرفت فوق‌العاده‌ی کمپانی سامسونگ در این بخش را نشان می‌دهد. نوت 4 دارای همان اندازه‌ی 5.7 اینچ در نمایشگر خود می‌باشد، اما رزولوشن این دستگاه به میزان قابل توجه‌ی QHD یا 1440x2560 رسیده است. این میزان به تراکم پیکسل بالاتر 515ppi نسبت به 386ppi نوت 3 منجر شده است. با توجه به این ویژگی، نمایشگر گلکسی نوت 4 شفاف‌تر به نظر می‌رسد و دیدن پیکسل‌های منفرد در آن از زوایای گوناگون با چشم غیرمسلح امکان‌پذیر نمی‌باشد. این تفاوت در ابتدا چندان محسوس نیست، زیرا نمایشگر گلکسی نوت 3 هم بسیار خوب عمل می‌کند و دارای شفافیت بالایی است. اما هنگامی که این دو فبلت را در کنار یکدیگر قرار دهید و از یک فاصله‌ی مناسب به آنها نگاه کنید (برای مثال 40 سانتی‌متر)، نمایشگر نوت 3 اندکی تیره‌تر به نظر می‌رسد.

مقایسه گلکسی نوت 4 و گلکسی نوت 3

گذشته از بخش رزولوشن، کیفیت تصویر از بخش‌هایی‌ست که در نوت جدید کاملا ارتقا یافته است. گلکسی نوت 4 اولین تلفن سامسونگ است که دارای رنگ‌های بسیار واقعی می‌باشد. دمای رنگ استاندارد نوت 4 مقدار قابل توجه‌ی 6667 کلوین اعلام شده که اندکی از مقدار مرجع 6500 کلوین فاصله دارد. در مقابل، نوت 3 با دمای رنگ 7972 کلوین تمایل زیادی به نمایش سرد رنگ‌ها در نمایشگر خود دارد. خطاهای رنگی و سطح خاکستری نمایشگر نوت 4 بسیار کم است، در حالی که نوت 3 دارای رنگ‌های اغراق‌آمیز و نمای متمایل به سبز در صفحه‌نمایش خود می‌باشد که بسیار نادقیق است. نوت 4 نه تنها دقیق‌ترین صفحه‌نمایش AMOLED را در بخش نمایش رنگ داراست، بلکه یکی از بهترین نمایشگرها را در صنعت موبایل به خود اختصاص داده است. با این حال، نوت 3 دارای میزان گامای 2.25 است که تقریبا مشابه میزان استاندارد 2.2 می‌باشد، در حالی که اندازه‌ی میزان گامای نوت 4 مقدار کمتر 1.97 گزارش شده که ممکن است این میزان کمتر به دلیل روشن‌تر بودن و تاریک بودن کافی سایه‌ها در نمایشگر نوت 4 باشد.

نمودار طیف رنگ CIE 1931 xy فبلت Samsung Galaxy Note 4نمودار طیف رنگ CIE 1931 xy فبلت Samsung Galaxy Note 3دقت رنگ فبلت Galaxy Note 4دقت رنگ فبلت Galaxy Note 3نمودار دقت رنگ grayscale فبلت Samsung Galaxy Note 4نمودار دقت رنگ grayscale فبلت Samsung Galaxy Note 3

درنهایت اجازه دهید این دو نمایشگر را در نمایش در فضای باز و بسته مقایسه کنیم. نمایش خوب در فضای باز نیازمند یک نمایشگر روشن با پوشش شیشه‌ای با کیفیت بالا و ضدبازتاب می‌باشد. هر دو فبلت مقایسه‌ی امروز ما با شیشه‌ی کیفیت بالایی پوشانده شده‌اند، از این رو در این بخش مشکلی نداریم. اما در مورد سطح روشنایی اوضاع چطور است؟ اگرچه نمایشگر نوت 3 در زیر نور آفتاب دارای خوانایی قابل قبولی می‌باشد، ماکزیمم روشنایی آن 360 نیت می‌باشد که کمتر از مقدار روشنایی 468 نیت جانشینش است. این اختلاف بدان معناست که با نوت 4 در فضای باز لحظات راحت‌تری را سپری خواهید کرد.

استفاده از یک دستگاه در نور کم و زمان‌های استراحت نیازمند سطح روشنایی کمی است تا چشمان کاربر اذیت نشوند. هر دوفبلت در این بخش بسیار خوب عمل می‌کنند، به طوری که گلکسی نوت 3 دارای مینیمم روشنایی 4 نیت و مدل امسال نوت دارای مینیمم روشنایی فوق‌العاده‌ی یک نیت است.

  حداکثر روشنایی (nit)
مقدار بیشتر، بهتر است
حداقل روشنایی (nit)
مقدار کمتر، بهتر است
کنتراست
مقدار بالاتر، بهتر است
دمای رنگ (کلوین) گاما Delta E RGBCMY
مقدار کمتر، بهتر است
Delta E grayscale
مقدار کمتر، بهتر است
Samsung Galaxy Note 3 360
(متوسط)
4.6
(عالی)
غیرقابل اندازه گیری
(عالی)
7972
(متوسط)
2.25 5.5
(متوسط)
6.93
(متوسط)
Samsung Galaxy Note 4 468
(خوب)
1
(عالی)
غیرقابل اندازه گیری
(عالی)
6667
(عالی)
1.97 2.61
(خوب)
3.1
(خوب)

 

  حداکثر روشنایی
مقدار کمتر، بهتر است
حداقل روشنایی
مقدار کمتر، بهتر است
کنتراست
مقدار کمتر، بهتر است
دمای رنگ
مقدار کمتر، بهتر است
گاما
مقدار کمتر، بهتر است
Delta E RGBCMY
مقدار کمتر، بهتر است
Delta E grayscale
مقدار کمتر، بهتر است
Samsung Galaxy Note 4 68.8% 0% غیرقابل اندازه گیری 35.4% 1% 127.6% 231.9%
Samsung Galaxy Note 3 56.1% 48.9% غیرقابل اندازه گیری 8.3% 1.3% 69.3% 61.3%

 

رابط کاربری و قابلیت‌ها

رابط کاربری TouchWiz سامسونگ یکی از پر ویژگی‌ترین رابط‌های کاربری اندرویدی به شمار می‌رود. گلکسی نوت 4 از چندین ویژگی جدید دیگر هم نسبت به مدل قبل خود برخوردار است که اغلب بر کاربرد قلم S Pen تمرکز دارند. ویژگی‌ "Smart Select - Capture & Share" به کاربران امکان ثبت و به اشتراک گذاری انواع اطلاعات از قبیل متن و لینک را به یکباره با درگ کردن قلم بر روی قسمت مورد نظر می‌دهد. به این ترتیب به صورت خودکار آن قسمت انتخاب و در محفظه‌ی مخصوص خود ذخیره می‌شود. ویژگی "Smart Select - Link to related apps" از دیگر ویژگی‌های جدید در نوت 4 است که امکان انتقال اطلاعات میان برنامه‌های باز را بسیار ساده‌‌تر می‌نماید. برای مثال، می‌توان یک عکس را از مکان دلخواه به برنامه‌ی ایمیل درگ کرد، سپس مختصات دقیق آن را از Google Maps به قسمت بدنه‌ی پیام کشاند و به این ترتیب رویدادی را با تاریخ و زمان دقیق به همراه محتوا ایجاد نمود و این اطلاعات را سپس از پیام یا ایمیل به برنامه‌ی تقویم افزود. در رابط کاربری نوت 4 همچنین ویژگی Photo Note وجود دارد که به کاربر امکان ایجاد یادداشت‌های قابل ویرایش را بر روی تصاویر می‌دهد.

رابط کاربری بر روی Samsung Galaxy Note 4

رابط کاربری بر روی Samsung Galaxy Note 3

ویژگی‌ها و ترفندهای کوچک دیگری هم در رابط کاربری نوت 4 نهفته هستند مانند اندازه‌گیر سطح اکسیژن خون، اما تمامی بازارها از این ویژگی‌ها پشتیبانی نمی‌کنند. با این حال، گلکسی نوت 4 مجهز به سنسور اثرانگشت و سنسور ضربان قلب است، از این رو دارای امنیت بالاتر و اجرای بهتر برنامه‌ی S Health می‌باشد. به طور کلی، زبان بصری بازسازی شده و کارایی بهبودیافته‌ی S Pen در گلکسی نوت 4، مدل سال گذشته را در عین قدرت بالا کمی کهنه به نظر می‌رساند.

 

پردازنده و حافظه

یک سال دیگر و یک قدم دیگر به سمت تجهیز به سخت‌افزار قدرتمندتر. گلکسی نوت 4 نسبت به مدل قبل مجهز به پردازنده‌ی سریع‌تر اسنپدراگون 805 شده است که دارای کلاک 2.7 گیگاهرتز می‌باشد، در کنار این قطعه واحد گرافیکی Adreno 420 را در نظر داشته باشید که 40 درصد قدرتمندتر از مدل سال گذشته می‌باشد. از نظر حافظه، نوت 4 همچنان دارای سه گیگابایت رم است و گزینه‌های ذخیره‌سازی آن نیز مقادیر 32 و 64 گیگابایت را نشان می‌دهند که با وجود اسلات microSD قابل گسترش می‌باشند. با این حال وجود سخت‌افزارهای بهتر لزوما موجب سریع‌تر اجرا شدن نوت 4 در عملکردهای روزانه مانند وب‌گردی و بازی نمی‌باشد، زیرا تامین قدرت نمایشگر فوق شفاف QHD آن مقداری از نیروی پردازشی دستگاه را به خود اختصاص می‌دهد.

با این حال باید اذعان داشت که نوت 4 همچنان کمی سریع‌تر از مدل قبل خود در بنچمارک‌های مانند AnTuTu عمل کرده است و در این تست امتیاز بسیار چشمگیر 41185 را بدست آورده که 9642 امتیاز بیشتر از نتیجه‌ی 31543 امتیاز گلکسی نوت 3 می‌باشد.

در مورد گلکسی نوت 3 باید گفت که این دستگاه همچنان یک فبلت قدرتمند به شمار می‌رود و در میان سخت‌افزارهای سال گذشته بهترین بود. این دستگاه دارای پردازنده‌ی چهارهسته‌ای اسنپدراگون 800 با فرکانس کاری 2.3 گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی Adreno 330 به همراه سه گیگابایت رم، 32 و 64 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی و امکان گسترش آن است. این آمار سخت‌افزاری برای اجرای بازی‌های اخیر و عملکرد سریع این فبلت کافی می‌باشد.

نتایج تست های بنچمارک گلکسی نوت های 3 و 4 سامسونگ

 

اینترنت و اتصالات

مرورگر پیشفرض گلکسی نوت 4 از نظر عملکرد چندان متفاوت از مرورگر مدل گلکسی نوت 3 نمی‌باشد. این برنامه همچنان بسیار سریع و خوب بوده و مدیریت خوبی را در بخش تب‌ها ارائه می‌دهد.

وب گردی بر روی گلکسی نوت 4

وب گردی بر روی گلکسی نوت 3

نوت 4 به دلیل داشتن یک تراشه‌ی قدرتمند و پیشرفته آماده‌ی استفاده از اتصالات فوق سریع LTE Advanced Cat. 6 است که مازکیمم سرعت دانلود و آپلود تئوری آن به ترتیب 300Mbit/s و 50Mbit/s است. این دستگاه همچنین از HSDPA+ 42.2Mbit/s نیز به همراه شبکه‌های HSUPA، EDGE و GPRS پشتیبانی می‌نماید.

مدل سال گذشته، گلکسی نوت 3، همچنان با LTE Cat 4 با سرعت دانلود 150Mbit/s و آپلود 50Mbit/s همراه است. پشتیبانی شیکه در دو دستگاه یکسان است. هر دو فبلت دارای ویژگی GPS و Glonass به همراه 5GHz Wi-Fi 802.11 و Bluetooth 4.0 هستند.

 

دوربین

گلکسی نوت 4 در بخش عکاسی با تجهیز به یک سنسور 16 مگاپیکسل نسبت به مدل سال گذشته ارتقای قابل توجهی داشته است. سامسونگ برای این دستگاه استفاده از یک سنسور 1/2.6 اینچ را با دیافراگم f2.2 و اندازه‌ی پیکسل 1.12 میکرون ترجیح داده است. تمامی این ویژگی‌ها بسیار شبیه به دوربین مورد استفاده در Galaxy S5 است. از طرف دیگر، گلکسی نوت 3 دارای سنسور کوچک‌تر 1/3.2 اینچ اما 13 مگاپیکسلی است، این سنسور با همان اندازه‌ی پیکسل 1.12 میکرون نوت 4 همراه می‌باشد. اندازه‌ی سنسور به مقدار نوری که دوربین قادر به دریافت آن است، بستگی دارد. برای مثال سنسور دوربینی با اندازه‌ی پیکسل 1.5 میکرون مانند iPhone 5s اپل، می‌تواند 90 درصد نور بیشتر نسبت به هر دو مدل گلکسی نوت مورد مقایسه‌ی امروز ما دریافت کند، با اینکه تلفن‌های گلکسی دارای اندازه‌ی مگاپیکسل بزرگ‌تری در دوربین‌های خود هستند.

دوربین جلودوربین پشت

از این مبحث گذشته، نوت 4 دارای ویژگی جدید مهمی در بخش دوربین است: تثبیت‌کننده‌ی تصویر اپتیکال که برای اولین بار در سامسونگ اتفاق افتاده است. این تکنولوژی می‌تواند به کاهش حرکات ناگهانی دوربین مانند لرزش دست کاربر بیانجامد. در گلکسی نوت 3 تنها نرم‌افزار الگوریتم تثبیت تصویر وجود داشت.

نوت 4 همچنین دارای دوربین جلوی بهتری هم است، این دوربین در این دستگاه از نوع 3.7 مگاپیکسل می‌باشد، در حالیکه دوربین جلوی نوت سال گذشته 2.1 مگاپیکسل بود. به لطف داشتن سنسور بزرگ‌تر، دوربین دستگاه امسال قادر به گرفتن تصاویر بهتر و با جزئیات بیشتر و تامین نمای پرتحرک‌تر در چت‌های ویدئویی است.

جای تعجب نیست که نوت 4 تصاویر بهتری را نسبت به نوت 3 ثبت کند. تصاویر گرفته شده با سنسور 16 مگاپیکسل دوربین نوت 4 بزرگ‌تر، شفاف‌تر، با نور بهتر و جزئیات بیشتر نسبت به تصاویر خوب دوربین نوت 3 همراه هستند. یکی از نقاط ارتقایافته در بخش دوربین نوت 4، تعادل رنگی خوب آن است. برخلاف نوت 3 که در استفاده از سایه‌ی رنگ‌ آبی کمی زیاده‌روی می‌کرد و در نتیجه به ثبت تصاویر سردی می‌پرداخت، گلکسی نوت 4 به استفاده از سطوح گرم قرمز روی آورده که به این ترتیب تصاویر گرفته شده در محیط‌های باز طبیعی‌تر و خوشایندتر به نظر می‌رسند.

نمونه تصویر دوربین نوت 4 در شرایط نوری قوینمونه تصویر دوربین نوت 4 در شرایط نوری متوسطنمونه تصویر دوربین نوت 4 در شرایط نوری کمنمونه تصویر دوربین نوت 3 در شرایط نوری قوینمونه تصویر دوربین نوت 3 در شرایط نوری متوسطنمونه تصویر دوربین نوت 3 در شرایط نوری کم

نوت 4 در فضای تاریک محیط‌های باز نور بیشتری را نسبت به نوت 3 دریافت می‌کند که به تصاویر پرنورتر و با جزئیات بیشتر منجر می‌شود. عکس‌های گرفته شده با دوربین نوت 3 قطعا تاریک‌تر و پرنویزتر به نظر می‌رسند. آنها همچنین نرم‌تر هستند، در حالی که نوت 4 ارائه دهنده‌ی جزئیات بسیار شفاف است. عکاسی در نور کم در فبلت جدید با پیشرفت‌های خوبی همراه است و با امکان تنظیم سریع نوردهی می‌توان تصاویر خوبی را در شب با این دستگاه گرفت.

این دو فبلت در فضای بسته حتی در نور کم تصاویر خوبی را از خود به جای می‌گذارند، اگرچه در تصاویر گرفته شده با گلکسی نوت 4 شاهد سایه‌ی رنگ قرمز کمی بیش از حد معمول می‌باشیم. در حین استفاده از فلاش، هر دو فبلت از نظر استفاده از نور یکسان عمل می‌کنند، اما گلکسی نوت 4 نسبت به مدل سال گذشته با جزئیات شفاف‌تر همراه است.

 

note 4Note 4Note 4Note 3Note 3Note 3Note 4Note 4Note 4Note 3Note 3Note 3Note 4Note 4Note 4Note 3Note 3Note 3

 

 

جای تعجب دارد که می‌بینیم با وجود سخت‌افزارهای پیشرفته و سریع‌تر، گرفتن عکس توسط دوربین نوت 4 اندکی کندتر از دوربین نوت 3 اجرا می‌شود و این نتیجه در بنچمارک Camspeed نیز مشهود است. با این حال باید هر دو را در باز شدن برنامه‌ی دوربین، اجرای فوکوس و گرفتن تصویر سریع دانست. به رابط کاربری اصلاح شده دوربین نوت 4، نقاط سرعت جدیدی افزوده شده است.

این رابط همچنین با ویژگی‌های بیشتری نیز نسبت به مدل سال گذشته همراه شده است. در آن یک حالت جدید عکاسی با نام "Rear-cam selfie" وجود دارد که به کاربر امکان گرفتن یک عکس سلفی 16 مگاپیکسل با کیفیت بالا را می‌دهد. به عکس‌های سلفی در دوربین نوت 4 توجه بیشتری هم شده، به طوری که این دوربین دارای یک حالت پانورامای سلفی است.

  زمان گرفتن یک تصویر به ثانیه
زمان کمتر، بهتر است
زمان گرفتن یک تصویر HDR به ثانیه
زمان کمتر، بهتر است
امتیاز CamSpeed
مقدار بالاتر، بهتر است
امتیاز CamSpeed همراه با فلاش
مقدار بالاتر، بهتر است
Samsung Galaxy Note 4 2.8 2.8 353 273
Samsung Galaxy Note 3 2.7 بدون داده 494 353

در مورد کیفیت ویدئو در این دو فبلت چه می‌توان گفت؟ هر دو گلکسی نوت قادر به فیلمبرداری در رزولوشن 4k هستند. به لطف سنسور ارتقایافته در نوت 4، ویدئوهای 4K با جزئیات بیشتری نسبت به قبل در این دستگاه همراه هستند که تثبیت‌کننده‌ی تصویر هم به این شرایط کمک می‌کند. ترکیب 4K و OIS موجب خوشایندی علاقمندان به فیلمبرداری خواهد شد. با این حال، به دلیل اندازه و حجمی که این سری از ویدئوها اشغال می‌کنند، در اغلب موارد کاربران به ضبط ویدئوهای 1080p در نرخ 60fps روی می‌آورند. این وظیفه را هر دو فبلت در کمال کیفیت انجام می‌دهند.

دانلود کلیپ

دانلود کلیپ

دانلود کلیپ

دانلود کلیپ

 

مولتی‌مدیا

گلکسی نوت 4 به کمک نمایشگر فوق‌العاده‌ی خود، تجربه‌ی بهتری را در بخش مولتی‌مدیا عرضه می‌کند. دیدن تصاویر و ویدئوها بر روی یک نمایشگر فوق شفاف و با دقت رنگ عالی همواره لذت‌بخش می‌باشد، ویژگی‌هایی که گلکسی نوت 3 سال گذشته متاسفانه دارا نیست.

برنامه گالری سامسونگ

گذشته از رابط اصلاح شده در برنامه‌های موسیقی و ویدئو، تغییر چندانی را در پلیرهای نوت 4 نمی‌بینیم. پخش ویدئو و صوت با کیفیت بالا در هر دو فبلت وجود داشته و گزینه‌های ارزشمند تغییر میان حالات دید متفاوت با توجه به محتویات در حال پخش از ویژگی‌های خوب پلیرهای هر دو دستگاه است.

موزیک پلیر سامسونگ

متاسفانه بلندگوی نوت 4 تغییر چندانی نسبت به نوت 3 نداشته است. در حالی که این تک اسپیکر قرار داده شده در پانل پشت 9 دسی‌بل بلندی صدای بیشتر را دارا می‌باشد، اما همچنان صدای کم و بدون حرارتی را ارائه می‌دهد. با این حال، مانند نوت 3، این بلندگو همچنان دارای سطح صدای شفاف و خوبی‌ست که با وجود سروصدای اتاق شنیده شود. امیدواریم که مدل آینده‌ی گلکسی نوت 5 به اسپیکرهای جلوی با کیفیت‌تر مجهز شود.

 

کیفیت تماس

در گلکسی نوت 4 بهبود اندک اما محسوسی در کیفیت تماس نسبت به مدل سال گذشته رخ داده است. در حالی که نوت 3 صدای شما را در آنسوی خط اندکی ربات‌وار به گوش می‌رساند، نوت 4 دارای تن طبیعی است در عین اینکه سطح صدا را بلندتر و شفاف‌تر نیز می‌کند. صدای به گوش رسیده از گوشی این دستگاه با سطح خوب و طبیعی همراه است، مسائلی که تقریبا مشابه مدل سال گذشته است.

 

باتری

اگرچه سخت‌افزارهای این دو دستگاه متفاوت است اما دارای باتری‌هایی با ظرفیت تقریبا مشابه می‌باشد، یک باتری 3220 میلی‌آمپرساعت در نوت 4 و یک باتری 3200 میلی‌آمپرساعت در نوت 3. نتایج تست باتری هر دو فبلت نوت 3 و نوت 4 را در همین سایت برایتان قرار داده‌ایم. انتظار می‌رفت که نوت 4 در این بخش به خوبی عمل کند و بتواند هشت ساعت دوام بیاورد. بنا به اندازه‌گیری‌ها، نوت 3 قادر به اجرای 6 ساعت و هشت دقیقه بوده است. هر دو فبلت مجهز به کاور پشت قابل برداشتن هستند، از این رو امکان تعویض باتری در آنها وجود دارد.

مقایسه عملکرد باتری گلکسی نوت های سامسونگ

 

جمع‌بندی

گلکسی نوت 4 از هر نظر فبلت بهتری نسبت به مدل سال گذشته به شمار می‌رود. این دستگاه دارای ساخت مطلوب‌تر، صفحه‌نمایش بهتر، پردازنده‌ی سریع‌تر، رابط کاربری اصلاح شده و عملکرد تقویت شده به همراه دوربین بهتر و عمر باتری کمی بیشتر است. اگر طرفدار تلفن‌های با نماشگر بزرگ و به خصوص سری گلکسی نوت هستید، قطعا جذب نسل چهارم این سری از محصولات سامسونگ خواهید شد.