راهنمای مقایسه‌ی اسمارت‌فون‌های برتر سال 2014

امسال شاهد عرضه‌ی اسمارت‌فون‌های فوق‌العاده‌ای از کمپانی‌های مشهور و غیرمشهور در این صنعت بوده‌ایم، از این رو شاید انتخاب یکی از آنها موجب سردرگرمی‌تان شده باشد. اجازه دهید در این انتخاب به شما کمک کنیم، در ادامه‌ی این مقاله ما به مقایسه‌ی ویژگی‌ها و مشخصات برخی از بهترین اسمارت‌فون‌های سال 2014 پرداخته‌ایم.

ما برای لیست خود، 12 مدل از بهترین اسمارت‌فون‌ها را برگزیده‌ایم که شامل موارد زیر می‌باشند:

ابعاد

نهایتا با ورود اپل به دنیای تلفن‌های بزرگ، می‌توان تمامی تلفن‌های لیست ما را نسبت به استانداردهای امروزی تقریبا نرمال و معمولی دانست، و تنها سه یا چهار سال پیش بود که اسمارت‌فون‌هایی با این ابعاد دستگاه‌های بزرگ و غول‌پیکری به شمار می‌رفتند.

تلفن بزرگ نکسوس 6، بزرگ‌ترین دستگاه این لیست است، اما تعدادی از مدل‌های دیگر چندان تفاوتی با آن ندارند. حتی کوچک‌ترین اسمارت‌فون لیست، آیفون 6، نسبت به آیفون‌های سال گذشته بسیار بزرگ‌تر ساخته شده است.

 

وزن

هیچ کدام از این تلفن‌ها وزن خیلی سنگینی ندارند، اما لومیا 930 (که با عنوان لومیا آیکون در امریکا شناخته می‌شود) دارای نسبت ابعاد به وزن چندان دلخواهی در مقایسه با دیگر رقبایش در لیست نیست.

 

جنس بدنه

درحالیکه اغلب اسمارت‌فون‌ها دارای کاورهای پلاستیکی هستند، امسال شاهد عرضه‌ی پرچم‌دارانی احاطه شده با نوارهای فلزی در لبه‌هایشان بوده‌ایم که موجب بخشیدن ارزش ساخت به آنها شده است. این ویژگی به مدل‌هایی مانند گلکسی نوت 4، دو تلفن موتورولا و لومیا افزوده شده است.

اما اگر یک تلفن کاملا فلزی را می‌پسندید، پس باید یکی از آیفون‌ها، وان‌پلاس وان و یا اچ‌تی‌سی وان M8 را برگزینید.

 

رنگ‌ها

در تصویر گزینه‌های رنگی موجود برای هر تلفن را می‌بینید، اما این نکته را هم مدنظر داشته باشید که در سراسر جهان امکان دسترسی به همه‌ی آپشن‌های رنگی وجود ندارد.

موتوایکس شامل بیشترین حق انتخاب رنگی است و شما می‌توانید از طریق وبسایت Moto Maker رنگ مورد نظر خود را سفارش دهید. از طرف دیگر، برادر کوچک‌تر آن، موتوجی در تنها دو گزینه‌ی رنگی به فروش می‌رسد.

 

صفحه‌نمایش (اندازه)

درصدهای موجود در تصویر، مقدار فضای واقعی نمایشگر هر تلفن را در مقایسه با بزرگ‌ترین نمایشگر این لیست یعنی صفحه‌نمایش اسمارت‌فون نکسوس 6، نشان می‌دهد.

 

کلیدهای ناوبری

در برخی از این تلفن‌ها، مقداری از فضای نمایشگر به کلیدهای ناوبری مجازی اختصاص داده شده است. اگرچه حالت Immersive Mode اندروید موجب پنهان‌سازی آنها در برخی از برنامه‌ها (مانند پخش ویدئو و یا برخی از اپلیکیشن‌های مخصوص خواندن) می‌شود، اما در زمان‌های دیگر شاهد آنها و از دست رفتن مقداری از فضای نمایشگر در تلفن‌های خود هستیم.

گوشی وان‌پلاس وان این امکان را به کاربران خود می‌دهد که بین استفاده از کلیدهای مجازی و خازنی واقع در زیر نمایشگر، یک حالت را انتخاب نمایند.

 

صفحه‌نمایش (رزولوشن)

تراکم پیکسل دستگاه‌های امسال به شدت رو به افزایش رفته، به طوری که شاهد وجود نمایشگرهای فوق شفاف Quad HD در Note 4، LG G3 و Nexus 6 می‌باشیم. اگرچه چشمان ما شاید متوجه‌ی تفاوت نمایشگرهای Quad HD شوند، اما همچنان صفحه‌نمایش‌های 1080p را باید بسیار شفاف عنوان کرد.

تلفن 720 پیکسل Moto G تنها گوشی این لیست است که دارای تراکم پیکسل رده متوسطی می‌باشد که سطح شفافیت آن از استاندارهای سال 2011 به شمار می‌رود.

 

صفحه‌نمایش (نوع)

در گروه ما پانل‌ها از نوع IPS یا AMOLED می‌باشند.

 

سنسور اثرانگشت

پرچم‌داران اپل و سامسونگ مجهز به سنسورهای اثرانگشت در کلیدهای اصلی خود شده‌اند. اگرچه سنسور موجود در نوت 4 بهتر از سنسور موجود در گلکسی S5 عمل می‌کند، اما Touch ID اپل برنده‌ی میدان به شمار می‌رود. برای استفاده از آن تنها کافیست به لمس آن در هر زاویه‌ای بپردازید، اما سنسور تلفن‌های گلکسی نیاز به کشیدن انگشت در یک زاویه دارند.

 

قلم

تنها گوشی گلکسی نوت به یک قلم و درنتیجه انواع نرم‌افزارهای مرتبط با آن مجهز شده است. قلم S Pen این دستگاه همچنین نسبت به نسخه‌های پیش بسیار ارتقا یافته و حساسیت آن نیز بیشتر شده است.

هر کدام از این تلفن‌ها می‌توانند با یک قلم خازنی مورد استفاده واقع شوند اما قلم مخصوص نوت آن را در این لیست برجسته کرده است.

 

قابلیت ضدآب

درحالیکه تلفن‌های موتورلا مقاومت اندکی در برابر ترشح قطرات آب از خود نشان می‌دهند، تنها Galaxy S5 است که به طور کامل در برابر نفود آب مقاومت دارد. می‌توانید این تلفن را در عمق یک متری آب برای مدت زمان نیم ساعت غوطه‌ور سازید و پس از آن انتظار عملکرد درست را از آن داشته باشید.

 

حالت استفاده‌ی یک دست

با بزرگ‌تر شدن تلفن‌ها، استفاده از آنها با یک دست سخت‌تر می‌شود. اما تلفن‌های اپل، سامسونگ و ال.جی دارای حالت استفاده از یک دست برای کمک به کاربران می‌باشند.

این ویژگی در گوشی‌های اپل، قسمت بالای نمایشگر را به قسمت پایین می‌لغزاند، تلفن سامسونگ به فشرده‌سازی کل نمایشگر اقدام می‌کند و در تلفن ال.جی تنها شاهد کوچک‌سازی کلیدها بر روی کیبورد و صفحه‌ی شماره‌گیر هستیم. البته تمامی این گزینه‌ها اختیاری می‌باشند.

 

مولتی‌تسکینگ تقسیم صفحه‌نمایش

عدم امکان استفاده‌ی یک دست ممکن است تنها یکی از نقص‌های تلفن‌های بزرگ باشد، اما یکی از ویژگی‌های خوب این تلفن‌ها امکان اجرای دو اپلیکیشن در کنار هم بر روی صفحه‌نمایش آنهاست. حالات Multi Window سامسونگ (و Pop-up Window) و Dual Window ال.جی به شما امکان اجرای چنین عملی را می‌دهند. تنها نکته‌ی قابل توجه این است که این حالات تنها با برخی از اپلیکیشن‌ها سازگاری دارند.

 

فضای ذخیره‌سازی

تمامی دستگاه‌های فوق به جز سه تلفن آخر در گزینه‌های ذخیره‌سازی چندگانه ارائه شده‌اند که آنها را در تصویر می‌بینید.

 

قابلیت استفاده از کارت microSD

نیمی از تلفن‌های لیست ما به کاربران خود امکان گسترش فضای ذخیره‌سازی را با استفاده از کارت‌های microSD می‌دهند.

 

دوربین (مگاپیکسل)

مگاپیکسل‌‌ها نمی‌توانند معیار کاملی برای قضاوت در مورد دوربین‌ها به شمار روند، اما می‌توانند در مورد سطح رزولوشن یک دوربین اطلاعاتی ارائه کنند. از میان تلفن‌های این لیست می‌توان عنوان کرد تلفن‌های لومیا، دو مدل آیفون و نوت 4 دارای بهترین دوربین‌های پشت هستند.

اسمارت‌فون Desire Eye به طور سفارشی مخصوص عکاسی سلفی ساخته شده است و دارای دوربین جلوی زاویه‌ی وسیع 13 مگاپیکسل است. این دستگاه حتی دارای یک دکمه‌ی سلفی اختصاصی نیز می‌باشد، از این رو به سادگی در هر زمانی که بخواهید به گرفتن عکس سلفی بپردازید.

 

OIS

پنج مدل از تلفن‌های لیست ما که آنها را در تصویر می‌بینید، دارای دوربینی مجهز به تثبیت‌کننده‌ی تصویر نوری (OIS) می‌باشند تا از اثرات لرزش دست کاسته شود.

 

فلاش با LED دوگانه

نه تلفن از لیست ما دارای فلاش‌های با LED دوگانه هستند که به رنگی‌تر و متعادل‌تر بودن تصاویر گرفته شده با فلاش کمک می‌کنند. تلفن سلفی Desire Eye، اولین تلفنی‌ست که در هر دو دوربین پشت و جلوی خود مجهز به فلاش با دو LED شده است.

 

سنسور عمق

اسمارت‌فون HTC One M8 دارای دوربین ثانویه‌ای در قسمت پشت خود می‌باشد که به سنجش عمق اختصاص داده شده است. این دوربین به شما امکان اعمال افکت‌هایی را به تصاویر می‌دهد مانند افکت شبیه‌سازی پس‌زمینه‌ی تیره که در دوربین‌های DSLR وجود دارد.

 

اتوفوکوس لیزری

دوربین G3 از یک لیزر برای اندازه‌گیری مسافت میان تلفن و سوژه استفاده می‌کند. برای این کار، کافیست نقطه‌ای را بر روی نمایشگر که می‌خواهید مورد فوکوس قرار گیرد، بفشارید.

 

Active display

موتوایکس و نکسوس 6 مجهز به حالت نمایشگری هستند که حتی در صورت غیرفعال بودن نمایشگر به نمایش نوتیفیکشن‌های اخیر شما می‌پردازد (بر روی یک نمایشگر مشکی). ویژگی Active Display (با نام Adaptive Display در نکسوس) به شما امکان دیدن سریع آلارم‌ها را می‌بخشد.

اگرچه این دو تلفن تنها دستگاه‌های این لیست هستند که به طور طبیعی دارای این ویژگی می‌باشند، هر گوشی اندرویدی با نمایشگر AMOLED قادر به اجرای برنامه‌های ثانویه‌ی Active Display است.

 

باتری

در تصویر ظرفیت باتری‌ هر دستگاه را می‌بینید.

 

حالت ذخیره‌ی انرژی

سامسونگ و اچ‌تی‌سی دارای ویژگی تقریبا مشابه‌ای هستند که می‌تواند عمر باتری گوشی شما را گسترش ببخشد. حالات ذخیره‌ی انرژی Ultra (Samsung)/Extreme (HTC) Power Saving Mode استفاده از اپلیکیشن‌ها بر روی گوشی‌های شما را محدود می‌نمایند، اما با آنها می‌توانید از ده درصد عمر باتری دستگاه‌های خود برای مدت زمان 24 ساعت استفاده کنید.

 

پردازنده

تمامی تلفن‌های فوق به جز آیفون‌ها دارای پردازنده‌های اسنپدراگون می‌باشند که تقریبا به استانداردی در تلفن‌های غیراپلی امروزی تبدیل شده است.

کم‌قدرت‌ترین تلفن این لیست، Moto G می‌باشد که به پردازنده‌ی اسنپدراگون 400 که اغلب در اسمارت‌واچ‌ها مانند Asus ZenWatch و LG G Watch R دیده می‌شوند، مجهز شده است. اما این تلفن میان‌رده‌ای، عملکرد خوبی را از خود به نمایش می‌گذارد.

 

رم

محدوده‌ی رم این دستگاه‌ها میان یک تا سه گیگابایت متغیر است، و البته میزان رم LG G3 وابسته به میزان فضای ذخیره‌سازی انتخابی توسط کاربران است (دو گیگابایت مخصوص فضای ذخیره‌سازی 16 گیگابایت و 3 گیگابایت مخصوص فضای ذخیره‌سازی 32 گیگابایت).

 

اینفرارد

اگر تمایل دارید از تلفن همراه خود به عنوان کنترل ریموت تلویزیون یا دستگاه‌های گیرنده‌ی ماهواره‌ای خود استفاده کنید، سامسونگ، اچ‌تی‌سی و ال.جی این امکان را در اختیارتان قرار می‌دهند.

 

نرم‌افزار

تمامی دستگاه‌های فوق به جز آیفون‌ها (که به اجرای iOS 8 می‌پردازند) و لومیا 930 (با اجرای ویندوزفون 8.1)، دارای هسته‌ی اندرویدی می‌‌باشند. نکسوس 6 و موتو ایکس با نسخه‌ی جدید Android 5.0 Lollipop پلتفرم گوگل همراه شده‌اند. بسیاری از تلفن‌های اندرویدی کیت‌کت لیست بالا هم طی چند ماه آینده آپدیت آب‌نبات چوبی را دریافت خواهند نمود.

 

تاریخ عرضه

عرضه‌ی پیش از فصل تعطیلات موجب شده تا در این وقت سال شاهد وجود تلفن‌های خوبی در بازار باشیم مانند آیفون‌های جدید، نوت 4، نکسوس 6 و موتوایکس.

 

قیمت پایه (بدون قرارداد)

قیمت بسیاری از این تلفن‌ها برایتان گران تمام می‌شود. در این لیست تلفن Moto G را هم گنجانده‌ایم که شاید در بخش مشخصات فنی در برابر رقبای دیگر حرف چندانی برای گفتن نداشته باشد، اما برچسب قیمت 180 دلار آن یک ویژگی جذاب به شمار می‌رود، یک تلفن نسبتا خوب با قیمت مناسب.

 

قیمت پایه (تحت قرارداد)

با خرید تحت قرارداد این تلفن‌ها، پول کمتری از جیب کاربر خارج خواهد شد که در تصویر می‌بینید.