برنج قهوه ایی پنگوئن منبع خوبی از منگنز ,سلنیوم و منیزیم میباشد .

یک فنجان برنج قهوه ایی , ۸۰ درصد از نیاز روزانه بدن به منگنز را تامین می‌کند . منگنز به تولید انرژی از پروتئین و کربوهیدرات کمک می‌کند و همچنین در ساخت اسید‌های چرب نیز وارو عمل می‌شود. منگنز برای سلامت سیستم اعصاب و برای تولید هورمونهای جنسی بسیار مفید است. منگنز جزء مهم آنتی اکسیدان می‌باشد که جلوی تخریب سلول را می‌گیرد منگنز جلوی رعشه, ضعف روحی, جوش‌های پوستی و آسیب‌های لوزوالمعده را می‌گیرد.

برنج قهوه ای
 

برنج قهوه ای چیست ؟

بک فنجان برنج قهوه ایی پخته شده در حدود ۲۷% درصد از نیاز روزانه بدن به سلنیوم را تامین می‌کند. سلنیوم یکی از اجزای اساسی سوخت و ساز بدن می‌باشد برای مثال در سوخت و ساز هورمون‌های تیروئیدی ویتامین E آنتی اکسیدانی خود را کامل می‌کند. سلنیوم نه تنها برای مقابله با سرطان مهم است، بلکه برای بیماری‌های قلبی، کاهش علامت‌های تنگی نفس, درد و همچنین تسکین ورم و التهاب مفاصل بسیار مفید می‌باشد. برنج قهوه ایی که دارای مقدار زیادی فیبر سلنیوم می‌باشد برای بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ بسیار مفید است. برنج قهوه ایی سرشار از کربوهیدرات‌های پیچیده و قند کلسترول و سدیم است. کالری این برنج نصف کالری نان و کمتر از یک سوم کالری قند و شکر است. این برنج به دلیل غنی بودن از ویتامین b1 بر قلب و اعصاب تاثیر مطلوب می‌گذارد و به دلیل سرشار از ویتامین b3 رفع کننده آشفتگی‌های روحی و اضطراب بوده و موجب خوش خلقی می‌شود. برنج قهوه ایی به دلیل دارا بودن دو اسید آمینه ایی که حالت, کیفیت و رشد موها بهبود می‌بخشد از ریزش و سفید شدن مو‌ها جلوگیری می‌کند .

برنج قهوه ایی دو برابر برنج سفید فیبر داشته و به همین دلیل شاخص گلایسمی پایینی دارد, یعنی کربوهیدرات‌های آن به سرعت جذب بدن می‌شوند. بنابراین مصرف آن با نظر پزشک مربوطه برای مبتلایان به دیابت و افرادی که قصد کاهش وزن دارند مناسب است . منگنز برنج قهوه ایی برای سلامت سیستم اعصاب و تولید هورمن‌های جنسی مفید است و سلنیوم آن در سوخت و ساز مطلوب هورمون‌های تیروئیدی موثر است و به کمک ویتامین e موجود از بروز سرطان بویژه سرطان روده بزرگ پیشگیری میکند و ورم و التهاب مفاصل را التیام میبخشد .

منیزیم آن نیز فشار خون را کاهش , سردرد‌های میگرنی را التیام میدهد و گرفتگی عضلانی را رفع و به همراه کلسیم موجود اعصاب و عضلات را کنترل میکند . روی و پرتئین این برنج بیشتر از نوع سفید آن است و مصرف آن برای خانم‌های یائسه که دارای کنترل و فشار خون بالا بوده و نشانه هایی از بیماری قلبی دارند بسیار مفید است.